“Het klinkt misschien gek, maar het meest opvallende is dat als wij iets vragen en er wordt gezegd dat iets mogelijk is, dan krijgen we het ook."

Het Albeda College – Houdt de aansluiting met haar student, dus gaat mobiel!

Het Albeda College is een regionaal opleidingsinstituut voor middelbaar beroepsonderwijs en educatie. Met circa vijftig locaties en 120 opleidingen, waarvan sommige met meerdere uitstroomrichtingen en een aanbod van kortlopende cursussen en contractactiviteiten, is het Albeda College een belangrijk opleidingsinstituut de regio Rotterdam-Rijnmond. Onderwijstrajecten worden samen met bedrijven, instellingen, gemeenten en deelgemeenten ontwikkeld.

In 2012 heeft de voorzitter van het college van bestuur tijdens de jaaropening 'Ruim baan voor goed beroepsonderwijs 3.0' gelanceerd. Dit is het koersplan 2011-2014 van het Albeda College. In deze versie wordt voortgebouwd op de drie speerpunten uit Ruim Baan 2.0: de basis op orde; versterken samenwerking met het bedrijfsleven; meer en beter samenwerken binnen het onderwijs.

Inspelen op Ruim Baan 3.0 met online dienstverlening

Het Albeda College is zich er bewust van hoe belangrijk haar studenten zijn. Met Ruim Baan 3.0 in het achterhoofd zoekt het Albeda Collega continu naar manieren waarop er altijd aansluiting gehouden kan worden met haar studenten. Op dit moment ligt daardoor binnen de online dienstverlening de focus op het mobiel aanbieden van diensten.

“Onze jongeren, onze studenten, dat is onze core business. En ja, zij zijn zeer actief op alles wat mobiel is.” Vertelt Esther Trotsenburg, Projectmanager Stafafdeling BSC van het Albeda College.

In 2012 is het Albeda College al van start gegaan met het laten ontwikkelen van mobiele varianten van haar websites. De eerste stappen die hierin zijn gezet zijn als pilot gestart. Een open dagen site, waaruit ze lering en ervaring hebben getrokken, om van daaruit een gedegen keuze te maken voor de verder te ontwikkelen mobiele omgevingen. Vervolgens zijn ze in samenwerking met Involvit aan de slag gegaan met hun Jongerensite en Dnamc, gemaakt op basis van Mobile ConnectIt, welke inmiddels via een app beschikbaar is. Daarnaast zijn er op dit moment nog twee omgevingen in ontwikkeling, de roostersite en de BPV site. Om de aansluiting met de studenten te blijven houden zal het Albeda College meerdere mobiele websites laten ontwikkelen.

“Verder in de toekomst zullen we gaan werken naar een schaalbare nieuwe website, maar in de tussentijd kiezen wij voor mobiele websites. De belangrijkste die er nu aan zit te komen is de roostersite, dat is bij ons echt nummer 1 topic op de website waar het meest naar gekeken wordt door studenten.” Gaat Esther Trotsenburg verder. “Verder komen er vanuit de organisatie al naar gelang de bekendheid van deze sites groeit, ook aanvragen. Zo gaan we bijvoorbeeld richting de zomer ook kijken naar een mobiele website voor het hele BPV (Beroeps Praktijk Vorming) gebeuren van een onderwijsbranche, waar studenten en eventueel ook de bedrijven alle informatie kunnen vinden met betrekking tot BPV.”

De belangrijkste motivatie voor het Albeda College om iets mobiel aan te bieden is wanneer men constateert dat er een onderwerp of subsite is waar door de studenten veel naar wordt gekeken.

Mobiele website via een web-app

Het Albeda College heeft expliciet gekozen voor het laten ontwikkelen van mobiele websites, maar biedt deze wel via integraal een app aan de iTunes Store en de Market. Dit hebben ze gedaan om het de studenten zo makkelijk mogelijk te maken. De app-stores zijn inmiddels zo geïntegreerd in het mobiele gebruik van de doelgroep van het Albeda College, dat dit naar verwachting de eerste plek is waar door de studenten ergens op wordt gezocht. Daarnaast is het wel zo gemakkelijk dat als je de app eenmaal hebt geïnstalleerd, je nooit een url hoeft in te tikken om op de mobiele websites van het Albeda College te komen én omdat alle huidige en toekomstige websites gecentraliseerd aangeboden worden binnen de app.

De reden dat het Albeda College wel de keuze voor mobiele websites heeft gemaakt en niet voor het aanbieden van verschillende apps heeft te maken met het gemak in onderhoud.

“Vorig jaar hebben wij al een wat complexe app laten ontwikkelen.” Legt Esther Trotsenburg uit. “Die bleek zeer intensief in het bijhouden van wijzigingen en helemaal niet flexibel te zijn. Dat hebben we nu ondervangen met de keuze voor mobiele websites en een overkoepelende app die we ook door Involvit hebben laten ontwikkelen."

Realisatie samen met studenten

De studenten van het Albeda worden betrokken in de ontwikkeling van de mobiele omgevingen. Dit zorgt er voor dat de omgevingen datgene bieden waar de studenten behoefte aan hebben. Maar ook dat het er aantrekkelijk uitziet en werkt op een manier dat ze ook echt gebruik zullen maken van de mobiele websites. De sites worden immers gemaakt om de student van dienst te zijn. Het oordeel van de studenten van het eindresultaat tot nu toe is positief laat Esther Trotsenburg weten: “Ze vonden het mooi en goed te bedienen, niet te ingewikkeld, niet teveel doorkliks. Dat soort dingen zijn wel heel erg belangrijk voor ze.”

Met de start van het nieuwe schooljaar zal meer bekendheid worden gegeven aan de mobiele online diensten die het Albeda College te bieden heeft.

Esther Trotsenburg: “We wachten nog op de livegang van twee andere mobiele sites, die van dnamc en de roostersite. Deze vallen samen met de nieuwe inschrijvingen van het aankomende schooljaar, een goed moment om meer publicatie aan de website te geven in combinatie met de nieuwe app en dan gaan we het gebruik ook gelijk meten.”

Involvit als online partner

Involvit heeft de mobiele websites en de app voor het Albeda College gerealiseerd op basis van Mobile Connecit. Ook voor de realisatie van de mobiele PBV site heeft het Albeda College gekozen voor de samenwerking met Involvit. De samenwerking tussen het Albeda College en Involvit verloopt vanuit beide kanten erg plezierig. Er wordt gewerkt met hele korte lijnen, een duidelijke en inzichtelijke planning en er is driewekelijks standaard overleg waarin het project wordt doorgenomen. Wanneer nodig schuiven hier ook de technische mensen bij aan zodat er snel geschakeld kan worden. “En dat werkt zeer prettig moet ik zeggen.” Aldus Esther Trotsenburg

Opvallend is de reactie van Esther Trotsenburg als haar wordt gevraagd naar de toegevoegde waarde van Involvit als projectpartner. “Het klinkt misschien gek, maar het meest opvallende is dat als wij iets vragen en er wordt gezegd dat iets mogelijk is, dan krijgen we het ook. En dat is helaas niet altijd onze ervaring. Daar zijn we erg positief verbaasd over. Er wordt heel duidelijk aan een stukje verwachtingsmanagement gedaan en dat werkt prima. Dat kan ik vervolgens weer doorleggen naar de mensen verder in de organisatie waar ik dan weer contactpersoon voor ben. Heel pragmatisch!"

Over het resultaat dat wordt geleverd is het Albeda College ook erg positief. Zo zegt Esther Trotsenburg: “Het werkt, het werkt snel. We hadden in de eerste instantie nog wel wat haperingen in de testomgevingen en later ook in de live omgeving maar dat is allemaal verholpen. Daar is door de technische mensen aan de achterkant hard aan gewerkt."

"Het is heel belangrijk dat het systeem snel is, dat het er goed uitziet en nogmaals, dat men kan vinden wat men zoekt dat is het allerbelangrijkste. Dus ja, positief alom!"

Deel bericht

Contactgegevens

Radex Innovation Centre
Rotterdamseweg 183c
2629 HD Delft
T: +31(0) 15 268 268 7
E: info@involvit.nl

Nieuwsbrief ontvangen