Bevolkingsonderzoek Nederland ontwikkelt door, op innovatief en digitaal vlak

Bevolkingsonderzoek Nederland draagt door middel van kwalitatief hoogwaardig bevolkingsonderzoek substantieel bij aan een vroegtijdige opsporing van borstkanker, baarmoederhalskanker en darmkanker.

In totaal werken er bijna 900 mensen bij Bevolkingsonderzoek Nederland, in verschillende functies en verschillende regio’s. Bevolkingsonderzoek Nederland is ontstaan vanuit 5 regionale screeningsorganisaties, die in 2020 bestuurlijk met elkaar zijn gefuseerd.

Samenvoeging van regionaal naar één organisatie

Deze vijf screeningsorganisaties hadden voorheen ieder een eigen website die onderling niet met elkaar ‘verbonden’ waren. Tot er behoefte bleek te zijn om een centrale plek op het internet te creëren, waar alle (proces) informatie rond de bevolkingsonderzoeken naar kanker te vinden is.

Wij spreken hierover met Glenn Op den Kamp, Communicatieadviseur binnen Bevolkingsonderzoek Nederland.

Glenn werkt zelf sinds 2012 bij de organisatie. Hij is communicatieadviseur en gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale communicatie “Als communicatieadviseur ben je werkzaam in een veelzijdig vakgebied. In een steeds digitaler wordende samenleving zoek ik dan ook telkens naar een verbeterslag van de communicatie op digitaal vlak.

De kernwaarden van Bevolkingsonderzoek zijn: Deskundig, zorgvuldig en bewezen effectief. Daarbij zijn speerpunten geformuleerd dat de cliënt de belangrijkste schakel in de keten is, het blijven vernieuwen en bijdragen aan innovatie en wetenschappelijk onderzoek en het verder ontwikkelen van het Screeningssysteem en digitale gegevensuitwisseling.

“Vanuit online communicatie streven we naar meer regie bij de cliënt. Concreet willen we meer interactiemogelijkheden bieden en hiermee de deelname aan de bevolkingsonderzoek naar kanker vereenvoudigen.”   

Nieuwe landelijke website

 “Voordat de screeningsorganisaties bestuurlijk gingen fuseren lagen de plannen voor één landelijke website al op tafel.. Wij willen met de nieuwe website focussen op het delen van praktische informatie, onze dienstverlening en het contact verduidelijken en vooral op een eenvoudige manier die informatie verschaffen, waarnaar gezocht wordt door onze website bezoekers.”

Na een offertetraject heeft Bevolkingsonderzoek Nederland internetbureau Involvit in samenwerking met zorgmarketing bureau Zorgbroeders de opdracht gegeven om samen met de screeningsorganisaties een plan te ontwikkelen voor deze centrale website. Zorgbroeders heeft in een gedegen voortraject een online strategie ontwikkeld, waarna Involvit de gezamenlijke website heeft gerealiseerd met het WebCit framework op basis van Umbraco. Met de organisatorische kernwaarden en speerpunten in het achterhoofd zijn de betrokken partijen het websitetraject ingegaan.

De nieuwe website is inmiddels door Bevolkingsonderzoek Nederland in gebruik genomen. Deze website heeft een compleet nieuwe opmaak en verbeterde mogelijkheden om als cliënt contact op te nemen. “De website is er vooral op gericht om betrouwbare procesinformatie te leveren over de betreffende bevolkingsonderzoeken”, vertelt Glenn hierover. Daarnaast kan je eenvoudig zien wanneer je aan de beurt bent voor bijvoorbeeld het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. De tijden en locaties van de bekende onderzoekscentra voor het bevolkingsonderzoek borstkanker worden getoond op basis van een ingegeven postcode. En het is voor professionals mogelijk zich in te schrijven voor cursussen en de betaling daarvoor te doen.

“De feedback die wij inmiddels hebben ontvangen over de nieuwe website was zowel vanuit de eigen organisatie als van de externe gebruikers erg positief. Kijkend naar het initiële project, zijn alle doelen (praktische informatie bieden, service verbeteren en contact verduidelijken) bereikt.”

Samenwerking met Involvit en Zorgbroeders

De samenwerking met beide partijen heeft Glenn als positief ervaren. “Involvit en Zorgbroeders leverden hun expertise vanuit hun eigen kracht. Er zijn meerdere sprints gedraaid, er werd flexibel gewerkt, snel geschakeld en er werd goed meegedacht.”

Involvit kwam op Glenn over als een gedegen club met voldoende innovatiekracht. Ze bieden de mogelijkheid om te innoveren vanuit een stabiele basis. “Ik heb de indruk dat Involvit zich echt verdiept in de organisatie en het probleem en vervolgens met creatieve oplossingen komt.”

Toekomstige ontwikkelingen

Bevolkingsonderzoek blijft ook op het gebied van de digitale dienstverlening door ontwikkelen. In het recente verleden is er een pilot geweest met een SMS-afspraakherinnering voor het bevolkingsonderzoek borstkanker. Dit is erg goed bevallen (zowel door de cliënten als door de organisatie) en het staat dan ook op de planning om verder uit te rollen. Ook wordt momenteel de look & feel van het cliëntportaal aangepast aan de huisstijl van Bevolkingsonderzoek. Via dit portaal kunnen cliënten inloggen met DigiD, afspraken maken en wijzigen.

Deel bericht

Contactgegevens

Radex Innovation Centre
Rotterdamseweg 183c
2629 HD Delft
T: +31(0) 15 268 268 7
E: info@involvit.nl

Nieuwsbrief ontvangen